Chinezen In Tanzania

In heel Afrika is de Chinees prominent aanwezig.
Ze leggen wegen aan en verkopen er veel producten. Fietsen, mobieltjes, tv's, scooters etc. Mensen hier klagen over de slechte kwaliteit. Het meeste spul gaat snel kapot.
Met een aantal leerkrachten kon ik daar leuk over praten. Ze kunnen er gelukkig ook over lachen. En maken grapjes over een Afrikaanse vrouw die getrouwd is met een chinees. Ze krijgt een kind maar dat sterft snel. Ja roept ze uit ' had ik kunnen weten door een kind van een Chinees te nemen'. De asfaltweg hier langs de kust is 3 jaar geleden aangelegd maar moest nu alweer gerenoveerd worden. Tsja, het is nou eenmaal een Chinese weg.
Als een chinees bedrijf hier mobieltjes wil verkopen dan moeten ze toestemming van de regering hebben. Die geeft dat maar wil wel een commissie op elk ingevoerd toestel . Dit verdwijnt dan in hun eigen zakken. Dit vertellen de mensen me hier tenminste.
Waarom zie je in heel Afrika geen fietsfabrieken ? Bijna iedereen fietst maar alle fietsen komen uit China. Iemand zei hier ' we produceren wat we niet nodig hebben en wat we nodig hebben komen we in China'.. Zal het zo moeilijk zijn om als Nederlandse fiets fabrikant hier ergens fietsen te gaan assembleren en verkopen ? Schept werkgelegenheid en kennis.
Van een Nederlandse 2e handskleding handelaar hier hoorde ik dat het hem eigenlijk verboden was hier 2e hands kleding in te voeren. Dat was een eis van China geweest bij het afsluiten van wegenbouw contracten. Zodat ze hun eigen kleding hier kunnen verkopen.
Wordt vervolgd..

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Elisa-Ria

Hoi Martin,
Leuk om weer wat van jou te lezen. Chinezen het is toch wat, ik wist niet dat het daar zo was. Mooi verhaal weer en succes met het vervolg.
Lieve groet van mij

cathy

Leuk om je verhalen weer te lezen Mart! En ja de Chinezen proberen de wereld weer te veroveren. Knuffelxx