Langs de ooskant van Ghana naar Togo

Nadat ik in Mole Parque mijn eerste olifanten in het wild heb gezien ben ik doorgereden naar de oostkant van Ghana. Het grensgebied met Togo bestaat uit heuvels. De weg gaat continue op en neer tussen de 200 en 400 mtr. Prachtig groen gebied. Hier kom ik ook mijn eerste Afrikaanse regenbui tegen. Overdag begon het al heel hard te waaien wat naar men zei de voorbode van een regenbui zou zijn. Ik had wat geïnformeerd hoe die regenbuien waren. Lang ? Spetteren of hozen? Nou soms regent het maar 2 minuten maar wel hard. Maar deze middag bleef het nog droog. Ik slaap in een guesthouse en 's nachts gaat het los. Begeleid door bliksem regent het urenlang. Ben ik even blij dat ik nu niet kampeer. 's Ochtends regent het nog maar niet heel hard. Dus op de fiets. Normaal stijgt de temperatuur gedurende de dag van 30º naar 45º. Vanochtend is het maar 22º en het wordt niet warmer dan 30º. Heerlijk fietsweer. Er staan gigantische poelen water over soms de volledige breedte van de gravel/zand/modder weg. Ik volg de contouren die de andere fietsers over de weg maken. Zij weten of zien waar de bodem hard is en waar de poelen het ondiepst zijn. Alles is fris en groen door de regen. Het lijken de Ardennen wel. Nu nog een boulangerie en een Jupiler bord en alles klopt. Veel mooie vlinders overal en als ik even rust eindelijk eens geen wolk vliegen om me heen. Ik zie rechts een stevige hurkende geheel blote vrouw wiens rug gewassen wordt door een andere vrouw met hetzelfde postuur, haar zus waarschijnlijk. Mooi gezicht, nu even zwaaien kijken of ze terug zwaait. Ja hoor en lachen, wij allebei. Dat vind ik ook mooi aan Afrika, soms komen er opeens een paar blote borsten langs. Niet steeds maar soms, net mooi. Kinderen zijn hier wel erg enthousiast als ze me zien. Ze gillen minutenlang Barra Barra. Witeman,whiteman. Hun schelle stemmetjes doen bijna zeer aan mijn oren. Soms ben ik dat continue aangeroepen worden as 'blanke' in allerlei dialecten/talen (toubab, white man, le blanc, barra, bruni) wel eens zat en roep terug 'dark man'. Maar dat levert nooit een leuke reactie op. Ik raakte in Lomé (hoofdstad Togo) ,waar ik nu ben, aan de praat met een psycholoog. Ik vroeg hem hoe hij dat zag. Hij had de volgende verklaring. Mensen zien de blanke hier als hoger/beter of maatschappelijk boven de zwarte. White man roepen is een positieve aanroep. Maar als ik dark man terug kaats dan zeg ik eigenlijk 'ja en ik ben beter dan jij, ik benadruk dan het standsverschil. Ik geloof dat ik het begrijp, jullie ? Opvallend in dit gebied is dat welvarend ogende dorpjes worden afgewisseld door arme. Kinderen met opgezette buikjes daar, waarschijnlijk door de eenzijdige voeding. Nu zijn dat mango's. Heerlijk voor mij maar niet elke dag elke maaltijd voor hen. Soms benadrukken mensen dat ze honger hebben en vragen geld. Lastig. Meestal heb ik wel wat brood of koekjes weg te geven. Ik wil uit principe geen geld geven. Dat zeg ik ook, maar ik wil wel wat kopen als je iets te verkopen hebt, zoals water of fruit. Pas schreeuwde iemand stop stop ik wil je begroeten. Ik stop en steek mijn hand uit, hij houdt zijn hand op en zegt 'money' Teleurstellend zei ik tegen hem en ben weer opgestapt. Overal kinderen met machetes valt me op. Dan zie ik waarom. Bij een school zijn ze met z'n allen het gras met de machetes aan het maaien. Grappig gezicht, helaas geen foto van genomen. Soms fiets ik zo lekker dat ik niet wil stoppen. Het noorden van Ghana was vooral islamitisch, hier is het christelijk en niet zo'n beetje ook. Om de 100 meter in elke plaats staan kerken. Soms een houten hokje maar ook grote stenen bouwsels. Als het zondag is hoor ik overal muziek gezang en zie mensen dansen. Dat is een mooi aspect van het geloof maar als je geen eten hebt maar er worden wel grote kerken of moskeeën gebouwd dan is dat vreemd. In bijna elke plaats staan ook masten van de mobiele telefoon providers. Maar soms is er geen waterput of school. Ik zou zeggen, ok wil je daar een mobiele telefoon paal plaatsen dan moet je ook een put of school neerzetten. Voor wat hoort wat. Ik heb hier voor vrij weinig een nieuwe korte broek op de kop getikt. Bij de korte broeken man op een markt. Hij had alleen korte broeken. En dit lijkt de perfecte fietsbroek. Brede niet te lange pijpen en zakken met rits aan de zijkant, dat is echt handig op de fiets. De broek doet me op een bepaalde manier aan (voor de insiders) Ron Scharis denken. Misschien is ie wel van hem geweest. Al onze oud meuk gaat namelijk naar Afrika. Ik had op facebook een foto geplaatst van een Alkmaars weekblad waarin ik mijn eten verpakt kreeg. Laatst was dat een Parool. Het kan bijna niet anders dan dat die kranten als opvulmateriaal voor iets worden gebruikt anders kan dat toch niet de moeite waard zijn. Laatste 2 weken slaap ik steeds in guesthouses of iets dergelijks, in ieder geval ik kampeer niet. Dat komt omdat er en veel guesthouses zijn en doordat ik door een agrarisch gebied fiets er moeilijk een geschikte kampeerplek te vinden is. Het reizen is daardoor een stuk makkelijker. Er gaat in het kamperen toch veel energie zitten besef ik nu. Alleen al een douche kunnen nemen op het eind van de dag geeft al zoveel ontspanning. En in mijn tent slapen is hier nu erg warm. De warmte uit m'n lijf gaat in mijn matje zitten wat het weer teruggeeft, lekker zweten dus. Oh wat wel erg is in dit mooie groene gebied. In elk dorpje staat een chemical store. Voor onkruidbestrijdingsmiddelen enzo. Een vrouw die voor een internationale natuurbescherming organisatie werkt bevestigde dat. Hier dus ook maar geen water uit de putten genomen. Ik zag hier pas al een vrouw met een ringbaardje, nu heb ik al een baard maar toch. Ik fiets de komende 3 weken een rondje door Togo en Benin en keer dan terug naar Ghana voor mijn vakantie met Hilde. Allemaal weer de groetjes en tot .... ?

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

deef

Ah fantastisch! Mooie verhalen! Als je toevallig in de hoofdstad van Benin komt, ff langs de ambassade, heeft Willem wel een douche voor je.. Fietse!

leo

Mart, vraag n's na of het gras maaien rond school misschien ook bedoeld is om slangen weg te houden. Zou zomaar kunnen.
De regens zorgen er voor dat het klimaat daardoor lekker is vind je niet? Wordt je nat, dan ben je toch zo weer droog, tenminste net zo nat als van het zweten.

Martina

Die van Willem /douche/ambassade Benin moet je even uitleggen Deef. Ik ga naar de nl? ambassade in Benin en zeg 'hé ik ken Willem, ik kom douchen!' Zoiets?

Laura

Mooi hoe het verschil tussen hoi whiteman en hoi darkmen in elkaar steekt. Prachtige verhalen en foto's joh. Geniet, en wij genieten mee.

Carolien

He White Man!
Mooie verhalen... Blijf vooral genieten en veel plezier met Hilde!

xxx Carolien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!