Pays Dogon

Vanuit Baindiagara heb ik met een gids een 4 daagse wandeltocht door de Dogon gemaakt. Ik ga er niet teveel over schrijven omdat eigenlijk iedereen die van cultuur, natuur en beweging houdt dit zelf maar eens moet gaan bekijken. Het is een gebied wat gevormd word door een plateau met daarop dorpjes, een steile wand met daarin dorpjes wat oprijst uit het vlakke woestijnachtige land, wederom met dorpjes. Je loopt onder de wand langs, klimt soms omhoog, daalt weer etc. Wat bijzonderheden over deze cultuur van de Dogon en Tellem (de bewoners voor de Dogon): Eens in de 60 jaar is er een groot feest. Heeft te maken met de stand van de 3 sterren van Sirius. De Dogon spraken, al lang voor onze sterrenkundigen de 3e ster ontdekten, over 3 sterren. Het volgende feest is of in 2014 (vlgs mijn gids) of 2024 (vlgs de Lonely P.). Als de vrouwen ongesteld zijn (onrein) gaan ze naar een speciale hut. Ze schijnen dit wel prima te vinden, even weg van de huiselijke beslommeringen en onder elkaar. In één dorp wordt nog jaarlijks een vergiftigde vis op een speciale dag aangeboden aan de 1e bezoeker van het dorp. Als deze sterft offeren ze zijn/haar bloed. Als een man sterft moet de familie uit elk omliggend dorp een 30t al mensen voor een 4 daags feest uitnodigen. Hiervoor moet men soms jaren sparen. Om dit animistische gebruik te omzeilen bekeerd men zich soms tot de islam. De reden dat de Tellem zich in en tegen de rotswand vestigden was om niet door de moslims op het plateau ontdekt te worden die hun wilden bekeren. In de Dogon kunnen geiten vliegen, zie mijn foto. Het is een prachtig wandel gebied. Elk dorp heeft wel een campement waar je kunt slapen en overal is koud bier !! Hele relaxte mensen. Ik had wel het geluk dat dit gebied als onveilig wordt getypeerd door veel ministeries van buitenlandse zaken, waardoor ik niet meer dan misschien twee keer per dag een andere toerist tegen kwam.

Voor vragen en reacties mail je naar

deantenne@gmail.com