Janjan Bureh

Hoi allemaal ben nu in Janjan Bureh. 8 dagen aan het fietsen en het gaat super lekker.
Ik ga nu eerst proberen wat foto's up te loaden, de verbinding is erg langzaam, mocht ik daarna nog tjd hebben dan schrijf ik ook nog wat.
Oh ja, mooi wild gekampeerd vanochtend en was aan het opbreken komen er apen langs koekeloere. Stonden wat op een tak te springen en gek te doen. Zo mooi om daar tussen te zitten.

Oh en bedankt voor jullie reacties, leuk om wat terug te horen !

Nou met die foto's ging best soepeltjes dus nu wat tekst.
Fietswerk..
Eerste dagen waren vrij zwaar. s Middags werd het 40 graden en er stond een harde tegenwind. Ik moest er dus gelijk tegenaan. Merkte vooral dat onder het fietsen mijn eten niet verteerde. Dat kende ik nog van de eerste tijd in Zuid Amerika. Toen dat na een dag of 3 a 4 allemaal tegelijk ging toen kon ik ook echt gas geven. Gisteren 113 km gedaan, weliswaar asfalt maar wel met veel tegenwind. De fiets functioneert goed, de eerste 2 dagen deed mijn fietscomputer het niet maar ook die is op gang gekomen.

Het is eigenlijk vrij makkelijk reizen hier. Om de 5 a 10 km is er wel een dorpje. Meestal ook met een klein winkeltje, een klein marktje of in ieder geval wat mensen langs de weg met eten. Dus hier koop ik een paar bananen, daar sinaasappels, ergens anders maakt iemand een stokbroodje ei, ik koop een zakje beignets (oliebolletjes( etc. Dus dat eet gedeelte is hier niet alleen goed voorradig maar ook op een leuke manier. Soms een piepklein restaurantje, wat gewoon een stukje huiskamer is met een doek ervoor waar ze lekker rijst met vis hebben.
Elk iets groter dorp heeft minimaal 1 waterput met goede pomp. Dus daar vul ik mijn waterzak (goede koop( . Het haakje de andere kant op zit niet op dit toetsenbord of goed verstopt.

Slapen heb ik een aantal keer in een lodge of kampement gedaan. Kost niet veel en prettig, kan ik douchen misschien in het dorp iets eten. Maar ik ben natuurlijk een echte wild slaper. Dus als het even kan heeft dat mijn voorkeur. De eerste keer was wel weer spannend, voelde me toch wel kwetsbaar maar daar ben ik wel weer aan gewend. Zoals een Canadese fietser eens tegen me zei #op een gegeven moment stop je met bang zijn # . En dat klopt geloof ik wel.

Ik had gisteren 2x een soort van aanvaring met de sterke arm. Eerste keer bij een oplegger op zijn kop. Daar wilde ik wel een foto van. Dat had ik aan de agent moeten vragen. Dus toen vroeg ik het, bromde hij #ja nu heb je hem al gemaakt#.
Later die dag bij een politie roadblock. Nou ja roadblock, een driekoekje op de middenberm met daarop klein geschreven STOP POLICE. Meestal zoek ik oogcontact met de agent en wacht wat hij doet. Meestal word ik doorgewuifd soms willen ze even kletsen. Deze keer duurde het wat langer tot ik zijn oogcontact had dus was ik al voorbij het bord toen ik stopte. He was not amused. Waarom stop je niet! Nou ja die anderen reden ook allemaal door. #Wat heb jij met die anderen te maken ! Er staat stop, dan moet je stoppen# Daar had hij een punt. Maar weet je zeg ik als fietser wil je zo min mogelijk stoppen je wilt fietsen. # Jij hoeft mij niet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen !!# Nu had ik hem want dat deed ik niet en wilde ik ook niet dus dat zij ik. Inmiddels kwam zijn collega een praatje met me maken. Ik moest nog wel mijn paspoort laten zien. De bananenverkoper kwam ook even kletsen, ik deelde tic tacs uit, "erg lekker hoeveel doosjes heb je ?" Het werd nog gezellig. Maar zei hij als je dit doet bij de militaire politie ga je de cel in. Yo Salaam Malakan.

Gisteren was ik onder het fietsen een beetje aan het filosoferen over ontwikkelingshulp. Je ziet hier overal bordjes van landen en organisaties die iets hebben gerealiseerd. Ik kon me zo voorstellen dat dat de zelfredzaamheid niet ten goede komt. Als bij van alles hulp van buiten nodig was en dat ook zo duidelijk word weergegeven. Word ik onderweg aangesproken door iemand die vraagt waar ik vandaan kom. Holland! Wat stop wacht wacht. Het was een Gambiaan die in de jaren 90 in NL had gewoond. Beetje kletsen. Zegt hij, er is veel te veel geld en hulp hier naar toe gegaan. Wij, de bevolking, moeten het zelf doen met de overheid. Hij was zelf bezig met een rijst project. Nou dat is toevallig dat je dat zegt zeg ik ik was vandaag juist over dat soort zaken na aan het denken.

Ik ben hier in Gambia al verschillende jonge mensen tegengekomen die echt bevlogen zij met goede ideeën hoe het land beter kan worden. Word ik best blij van.

Nu, ik ga een biertje halen. En morgen laatste dag in Gambia.

Grrr Mart

Voor vragen en reacties mail je naar

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

Ton Berkhout Vittorio-fietsen

Hoi Martin,
Blij te horen dat het allemaal lekker loopt.
Zo te horen zijn je benen al aardig getraind.
Blijf kalm en rustig fietsen, dan hou je er plezier in.
Succes Ton.

Marian van Ruitenbeek

hoi Martin,
leuk om te lezen hoe het je vergaat(gelukkig goed), en je avonturen te volgen. we blijven je volgen. hier ook alles goed. gisteren doortje met omar en ali hier gehad. gezelllig. verder gaat hier alles zijn gangetje.
een warme groet, Marian

Pé

Hey pa, leuk om zo nu en dan wat van je te lezen. Ben blij dat die stoelgang je inmiddels niet meer lastigvalt! Alles is hier rustig. Mamma is nu op de beurs, alles gaat boven verwachting.
Liefs, pé

hilde

hoi schatje, super leuk die verhalen ,mooie foto,s ook, africa is mischien toch nog wel spannender dan Zuid Amerika ,je kan het ook niet vergelijken natuurlijk wel veel leuker om je zo te volgen fijn dat het nu ook zo lekker gaat allemaal heleboel kusssen Hilde

sietse van der Weijde

Mooie verhalen Martin,

PROOST !!!

Puckie

Hey Martin!
Klinkt allemaal super!
ENJOY AND HAVE FUN!

x pUCKIE

Job

Mart! Mooie verhalen man...vergeet ook niet vast je natuuraandelenverhaal te pitchen...(wie weet(.

Groeten aan die apen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!