Namibia is vooral ook leeg.

Ik ga morgen Zuid Afrika in dus om even na te denken over Namibia. Woestijn, heuvels, prachtig licht,v eel toeristen in gehuurde four wheel drives, af en toe dieren, prachtige campings en weinig mensen. Eigenlijk reis ik, ook al ga ik per fiets, nog te snel door dit land. Bijna altijd is er op een dag fietsen wel een soort van nederzetting met winkeltje en camping. Eigenlijk voel je de woestheid van dit land pas goed nadat je een paar dagen zonder nederzetting tegen te komen hebt gereisd. Gelukkig heb ik dat wel een paar keer kunnen ervaren. De plekken hier waar je kunt overnachten zijn stuk voor stuk prachtig. Mooie douches, keukentjes, electriciteit en veel ruimte. Maar dat past niet bij het landschap. Het zou sober moeten zijn. Geen elctriciteit, alleen koud water en zeker geen keukentje. Verder is dit deel van het land bijna onbevolkt op wat personeel na voor de lodges en campings. Daardoor mis ik wel het volgende gesprek wat ik bijna elke dag in elk land wel een keer voerde; Waar ga je naartoe? Ik: Naar huppelups, en dan noem ik een stad zeg 30 km verderop. WAT? Maar dat is hartstikke ver! Ik: Nee hoor daar ben ik zo, ik kom vandaag uit..... NEEN, wauw dat zouden wij afrikanen nooit kunnen. En dan komt de beste vraag. Maar wordt je dan niet moe? Ik: jawel, dan stop en rust ik zoals nu. Maar waar slaap je dan? Ik: nou in een guesthouse of in de bush. De bush ! Dat zouden wij nooit doen. Ben je dan niet bang ? Ik: waarvoor? Nou wilde beesten en rovers. Ik: nou wilde dieren zijn er niet zoveel meer en dan vertel ik het verhaal van de leeuw die op de vlucht ging toen die me zag, en de mensen hier zijn allemaal superaardig. En ik ben al een tijdje onderweg. Ik ben begonnen in Senegal. Wat ? Op dat ding ? Dat is altijd mooi dan is het geen fiets meer maar een ding. Ik heb dit gesprek tientallen malen gevoerd in bijna altijd exact dezelfde bewoordingen. Maar dat mis ik dus o.a. wel in Namibia. Morgen dus Zuid Afrika in. Heb de laatste week best veel andere verhalen gehoord dan alleen over het geweld en criminaliteit. Heb er dus zin in. Volgt nog zo meteen de uitslag van de fotovraag en een uitdaging. De groetjes. Martin

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!