C28

Windhoek Swakopmund, 324 km.
Windhoek uit en de eerste 25 km ofzo is nog asfalt, daarna off road. Hele dag op en neer. Warm weer maar niet lang boven de 40 graden. Laat in de middag bij de laatste farm die op de kaart staat ga ik informeren of ze water voor me hebben en of dit de laatste plek met water is. Het is een ' hunting farm'. Wat donkere werknemers (die zijn aan het (ver)bouwen) en een blanke jonge vrouw die niet de moeite neemt naar beneden te komen maar uit het raam hangend laat weten dat dit inderdaad de laatste waterplek is en dat ik zoveel water kan nemen als ik wil. Ok, dat wordt dan 28 liter a.u.b. Nog 3 dagen fietsen en 3 dagen koken. Via het paadje weer naar de C28 is lastig. Het is stijl met rul gravel. Ik moet veel lopen. Jezus wat is die fiets zwaar ! Nog nooit had ik zoveel water mee. Ben ik niet goed snik ofzo? Neen, ik moet nog 3 dagen fietsen dus dit moet gewoon. Ik ben blij als ik bij de weg ben. De wind is flink in kracht toegenomen en tegen. Ik kar nog een uurtje door en zet dan mijn tent op in de luwte van een doornbosje (kan er ook niks aandoen maar zo heten die dingen toch). Thee, pasta, whisky en nu nog wat muziek luisteren. Perfecte dag, 103 km gedaan en morgen sowieso al weer minder kilo's dan vandaag mee te slepen.
Dag 2.
Heftig dagje. De hele dag door korte maar verdomd steile klimmetjes. Tussen de 9 en 15 %. Soms te steil om te fietsen maar dan was lopen ook bijna onmogelijk. Maar goed, ik wist dat dit de zwaarste dag zou worden met al dat water achterop. Toch vorder ik lekker. Ik eet wat na 2 uur en wederom na 1,5 uur. Maar dit korte steile klimwerk sloopt me wel merk ik. Ik stijg tot ongeveer 1800 meter daal een 100 meter en stijg weer. Dat gaat maar door. De weg is soms lekker hard maar heeft ook veel grind en zand. Het is de kunst om hard naar beneden te gaan zodat je niet zoveel meters daarna meer naar boven hoeft te trappen. Maar oppassen niet onderuit te gaan in een grind of zandbak. Hier wil je niet vallen want dan je een uurtje met pleisters in de weer. Ik kom nog steeds af en toe een farm tegen. Ik had dus met minder water toegekund maar dat is wijsheid achteraf.
Een stuk is zo steil dat ook lopen echt niet gaat. Ik sjouw daarom eerst de jerrycan naar boven en denk dan de fiets naar boven te fietsen. Maar ook daar is het te stijl voor. Als ik alles boven heb stopt er een auto. Er zijn er in totaal 4 langsgekomen denk ik. Het is Jeff met moeder en zijn vrouw denk ik, zijn zus misschien en 2 meiden van een jaar of 18. Ze zijn wel benieuwd wat ik uitspook. En ik krijg een koude frisdrank, wauw HEAVENLY!! We kletsen wat en Jeff stelt voor mijn jerrycan mee te nemen tot ik uit de bergen ben, dat is nog 9 km en nog steiler dan deze bult (ik vind het eigenlijk geen bergen het zijn allemaal bulten achter elkaar, is daar een woord voor Arie?). Prima plan Jeff. Dat nog steiler klopte niet ik ben er zo. We kletsen nog wat. Nemen foto's van elkaar, ik krijg nog een frisje, shit zo lekker iets wat zoet en koud is. En weer op pad. Ik voel dat ik aardig gesloopt ben, het is heet dus ik las een siësta in. Even 3 kwartier plat. Ik eet 2 powerrepen die ik bij een fietsenwinkel in Windhoek had gekocht, maar die doen niet veel. Ik krijg er alleen dorst van.
Als ik verder ga is de wind gedraaid en hard tegen. Net als gisteren. Waarschijnlijk door de warme lucht ofzo. Het is nu al minder steil en netto daal ik maar door de wind is het nog steeds zwaar. Ik moet vaak stoppen om even rust te pakken. Als ik een km bord voor Smakopmund zie is het 30 km minder ver (324 KM totaal) dan op een bord net na Windhoekstond (350 km). Dat is een meevaller. Ik zoek een kampeerplek maar kan geen goede vinden. Overal hekken met tussen hek en weg een 20 meter doornbosjes. Als er een onbegroeid stuk is plant ik daar me tent. Wel in het zicht maar wie komt hier nu langs. Nou net dus een tractor. Pfff ik ga muziek luisteren en slapen.
Dag 3.
Ontbijt is volkorenbrood met pindakaas, koffie en muesli met melk en veel suiker. Om 7 uur zit ik op de fiets. Eerste 2 uur harde wind mee. Ik ga tussen de 22 en 27 km per uur. Het is nog 150km tot Swakopmund maar ik hou er rekening mee dat de wind weer zal draaien. En jawel, om precies 9 uur draait de wind 180 graden en krijg ik hem hard tegen. En echt hard. Ik ga nu tussen de 9 en 13 km per uur. Ik probeer de wind niet te bevechten. Je kunt alles geven wat je hebt en dan ga je misschien 1,5 km per uur harder en ben je na 2 uur stuk. Ik verwacht nog een 4e dag nodig te hebben tot Smakopmund. Ik zie wel hoe ver ik kom vandaag. Als ik wat eet hoor ik opeens hoefgetrappel. Een troep zebra's die ik in de verte al had gezien komt uit de prairie recht op me af. Ik spring overeind om me fototoestel te pakken. Dom dom, die beesten schrikken en wijken af. Jammer. Was mooi geweest als ze met rokende hoeven voor mijn fiets waren gestopt. Tussen 4 en half 5 neemt de wind in kracht af. Ik ga nu zo'n 18 a 19 km per uur. Ik reken wat en wellicht kan ik het toch halen voor het donker wordt. Wel een aantrekkelijke gedachte want hier is alleen zand, geen boom, geen struik en geen heuvel. Dit is een grote camping, maar niet mooi. Als ik nog 20 km moet weet ik dat het gaat lukken. Wat een heerlijk idee. Straks heb ik koud bier en een douche. Om kwart over 6 ben ik er. Ik vind een guesthouse met kampeerplek. Zet mijn tent op, douche. Weldadig na 3 dagen in de hitte. En hup het stadje in. Brede rechte straten net als in Windhoek. Dat is de Duitse invloed. Moderne gebouwen en weinig mensen op straat. Ik ga naar een vis restaurant en drink bier, en nog één en nog één. Bestel een groot bord met garnalen ,mosselen, een vis en frites.
Ik drink nog wat in een pub. Daar zitten tweekerels die straks buurtwacht dienst hebben. Dat is nieuw hier. Dan rijden ze 3 uur met een politieagent door hun wijk. De politie heeft niet genoeg auto's, vandaar. Beetje bizar wel .
Als ik naar 'huis' 'wandel ' blijkt er op elk kruispunt 1 prostituee te staan. Zouden ze daar ook een soort rooster voor hebben. Deutsche planung ? En de klanten, worden die ook ingeroosterd ?

Wauw zo cool dat ik het in 3 dagen gedaan heb. Op internet had ik wat gezocht naar deze route. Vond wat mensen die hem met bagagevervoer en watervervoer gedaan hadden en een zeker Pablo die hem in 4 dagen had gedaan. Wellicht ben ik wel wereldkampioen ? Dat slaapt lekker.

De groetjes wederom. Bijna kerst mensen. Ga maar vast dat kerst tafellaken strijken want daar zitten altijd van die diepe vouwen in.

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

Laura

mooi verhaal Mart. Met kerst wachten we nog even als je het goed vindt. We zijn net gewend aan de wintertijd. Eerst St Maarten, Pé's verjaardag en Lefties nestkeuring.

Geniet

Leo

Leuk hoor een broer als wereldkampioen 'woestijnfietsen'.

Joris

Goed verhaal, Mart! Vooral belangrijk dat je mentaal ook sterk bent met de juiste instelling. Drink ze!

Hilde

Ik ben heel benieuwd hoe de rest door namibië gaat!
Ik vond het super gaaf!

Hilde
De tegenligger na walvisbaai

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!