Tanzania

Na Accra, Bamako en Kampala ben ik inmiddels ook Nairobi en Dar es Salam binnen gefietst. Echt grote steden maar het is elke keer eigenlijk behoorlijk simpel. Doordat ik gewoon op de snelweg kan fietsen kom je meestal vanzelf ergens in het centrum uit. Amsterdam centrum met de fiets bereiken, zeg vanuit Den Haag, is denk ik een stuk lastiger. Nairobi ging wel met hindernissen. Ik wilde er eigenlijk omheen maar zat er opeens al midden in. Toen de weg een tunnel in ging werd het opeens erg donker door het ontbreken van verlichting maar vooral ook omdat ik mijn zonnebril nog op had. Omdat ik zelf weinig zag ging ik steeds meer naar de zijkant. Toen de voortas de stoeprand raakte crashte ik en rolde rechts de weg op. Ik hoorde, voor ik weer op kon staan, piepende remmen. Ik schoot als een haas naar de kant en kon constateren dat niet alleen ik maar ook anderen geen schade hadden opgelopen. Het leven ging gewoon door. Mooi, maar de volgende keer toch beter opletten dit had verkeerd kunnen uitpakken. Om te vieren dat het goed afliep in Nairobi een goed hotel genomen, Italiaans eten en wijn.
Dar es Salam zou volgens een Duitse hotelier een ramp zijn om binnen te fietsen maar was super makkelijk. Beetje druk hier en daar maar eenmaal echt in de stad een eitje. Boeiende stad ook. Een stad met Arabische en Indiase invloeden. Veel geuren, herrie, kleuren en overal barbecue stalletjes 's avonds. Beetje lastig om drank te vinden maar des te beter smaakt het als je het gevonden hebt.
De laatste wedstrijd van Oranje keek ik trouwens in Kenya met een knul die fan en kenner van het Nederlandse voetbal is. Hij had verbazend veel kritiek op de speelstijl van Van Marwick. Zoals hij het uitsprak klonk het als een merk thee. Paste perfect bij hun spel.


Tussen de Kilimanjaro en de Tanzaniaanse kust kwam ik door een klein plaatsje genaamd Gonja. Mijn blik werd getrokken door een gebouw in de vorm van een olifant. Ik daar naar toe. Er waren wat mannen bezig vissen uit een vijver te scheppen, er stonden tafels en stoelen en ik zag een bier reclamebord. Ook al was het pas rond de middag een koud biertje lustte ik wel. Al snel raakte ik aan de praat met Hoessein. Van mijn leeftijd, 3 vrouwen en 26 kinderen. Een held in mijn ogen en tevens super aardig, goed gehumeurd en grappig. Hij liet me die middag het hele dorp zien ik kreeg een tournee langs kinderen, vrouwen, vrienden, vee en gewassen (dat spul wat op het land groeit). Wat een positieve aardige kerel. 's Avonds in het olifanten restaurant (waar ik ook kon slapen) bier drinken met Hoessein en Oscar de politie commandant. Aan Oscar vertelde ik dat ik mijn fiets in Zanzibar zou laten staan als ik voor de zomer naar Nederland ging en daar nog een vertrouwd adres voor zocht. Nou hij had daar een studiegenoot daar kon het vast wel. De volgende morgen belde hij hem op en dat was prima. Inmiddels staat mijn fiets daar dan ook met veel van mijn bagage. De vriend van Oscar is advocaat en draagt de naam Fidelis. Hoe betrouwbaar kan je het hebben. Het is elke keer weer een waar plezier om te ervaren hoe alle te regelen zaken als vanzelf opgelost worden.
Zanzibar is mooi stranderig en toeristisch. Mooie bestemming om met je geliefde naar toe te gaan. Voor mij als man alleen een beetje te mooi allemaal. Wel lekker gedoken en o.a. een hele grote zeeschildpad gezien. Super mooi ! Het was al weer wat jaren geleden dat ik gedoken had en bij me eerste duik panikeerde ik. Totaal onverwacht eigenlijk. De duik gids kalmeerde me en daarna ging het okay. Ik schrok dat ik zonk, terwijl dat toch de essentie van duiken is dat je zinkt. Oh en ik had de nacht daarvoor nog een hele grappige droom.; Ik droomde dat ik aan het duiken was. Ik zag een grote schildpad die zijn poten op een soort ponton had. Van de instructeur moest ik de schildpad op zijn schouder tikken, dan zou hij zich omdraaien en konden we een hug doen. De volgende dag zag ik die schildpad maar omdat hij onder een rots zat kon ik hem niet op zijn schouder kloppen. Jammer . Leve Lariam !

In september ga ik weer terg en dan richting zuidelijk Afrika. Malawie, Zambia, Zimbabwe, Namibië enzo. Ik heb al weer wat mooie verhalen van andere reizigers over deze landen gehoord en kijk er naar uit mijn reis te vervolgen. Maar nu eerst naar huis. Zondag is er in Amsterdam het roots festival met waarschijnlijk de nodige Afrikaanse muziek. Dat wordt dus een zachte landing,.

Tot ziens .

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!