Ontmoetingen in Kenya

Ik ben gisteren Tanzania binnen gefietst langs de Kilimanjaro. Ik heb gisteren even het topje gezien maar verder bleef ze achter de wolken verscholen. Nu ik uit Kenia weg ben besef ik wat een leuke mensen ik daar ontmoet heb. Kleurrijk, geïnteresseerd, grappig en ook prettig assertief.
De eerste die ik ontmoette was John, 62 jaar en manager van een hotel in Kitale. Hij had zelf ook veel ge-racefietst dus vond het mooi om mij in zijn hotel te hebben. Mijn fiets werd goed opgeborgen en John gidste mij snel naar een plek waar ik wel bier kon drinken, want in het hotel kon dat niet. Van John hoorde ik dat wanneer je een overheidsbaan hebt je op je 60e met pensioen moet (was tot voor kort 55). Maar alle mensen in de publieke sector hebben geen pensioen en als ze niets opzij hebben (kunnen) leggen moeten ze blijven doorwerken tot....
De dag erna ontmoette ik een Ierse missionaris, father Leo. Hij was 87 jaar en al 60 jaar in Kenya. Om te zien en horen nog een echte Ier. Een bijzonder vitale man. Hij had 30 jaar in de regio gewerkt waar ik ook een aantal foto's van mooie traditionele mensen heb gemaakt en op mijn blog heb gezet. Prachtig gebied en super leuke mensen. Maar nadat hij een jaar ziek was geweest had de bisschop hem naar een ander gebied gestuurd. Daar was ik ook doorgekomen en dat was duidelijk minder mooi. Father Leo zei over Kenia : als je in ogenschouw neemt hoeveel geld er door corruptie 'verdwijnt' en tegelijkertijd ziet hoe welvarend het land is, dan weet je hoe rijk het land in potentie is.
Ergens in het tribale gebied (de dag voor mijn fietsslot incident) kon ik logeren bij een pastoor. Daar was een klein guesthouse voor wie er maar langskwam. Er waren 2 theologie studenten, Matthew en Peter. De ene was werkzaam in een gevangenis en had toestemming en financiële steun om de 3 jarige theologie opleiding te doen. De ander was veearts geweest in het noorden van het land en had gespaard om de opleiding te kunnen doen. Na zijn afstuderen gaat hij naar zijn geboortestreek om daar als pastoor te werken. Beide zijn getrouwd en hebben kinderen. Ik kreeg een heel warm onthaal van deze kerels. En 's avonds hadden we mooie gesprekken over geloof en andere geestelijke zaken. Ik kreeg het hele scheppingsverhaal, de zonde en Jezus even snel te horen. Mooi dat ze echt het idee hebben dat ze een ongelovige als ik zouden kunnen bekeren. Het was een goede discussie. Ik zei dat ik dacht dat als god zou bestaan hij helemaal niet op al dat vereren zat te wachten en hij mij waarschijnlijk ook wel in de hemel zou toelaten. Ze waren zo aardig om mij daarin niet tegen te spreken. Na het eten werd er gebeden, ook voor mijn veiligheid, altijd goed ! De volgende dag kleedden ze zich allebei netjes aan voor de de zondagspreek. Peter ging op de High School preken en Matthew in de kerk. Aardige kerels.
Ik wilde eigenlijk om Nairobi heen fietsen. Er zou een ringweg zijn richting vliegveld en Mombassa. Dat zou toch wel duidelijk aangegeven zijn vermoedde ik. Maar neen, toen ik maar eens de weg ging vragen zat ik al in het centrum. Toen dacht ik, kon ik net zo goed een nachtje daar blijven. Grote stad, volgens de Lonely Planet redelijk gevaarlijk. Maar ik vond het er wel leuk. Lekker gegeten, een goede openluchtbar bezocht (met EK voetbal en live music).
Het is trouwens opvallend hoeveel mensen over Nederland de stad Wageningen kennen. Komt door de landbouw hogeschool. Veel mensen kennen iemand die daar les geeft en sommige hebben er ook een korte cursus gedaan. Maar ik vermoed dat Ad Punt er ook iets mee te maken heeft (dit voor de insiders).
Tussen Nairobi en Mombassa logeerde ik in een guesthouse waar Christoffer de eigenaar van was. Ook door hem werd ik weer super gastvrij ontvangen. Kreeg een kamer die lekker rustig was en 's avonds kreeg ik een biertje van hem. Ambitieuze man die al van alles had gedaan. Zijn opmerkelijkste uitspraak vond ik de kritiek die hij op de extended family had. Dat is de gewoonte om niet alleen voor jezelf vrouw en kids te zorgen maar ook voor je broertjes zusjes neefjes en nichtjes als dat nodig is. Stel je bent de oudste zoon en je vader overlijdt dan moet jij gaan werken om voor hun te zorgen. Zijn statement was dat je daardoor je eigen opleiding niet kan afmaken en je eigen toekomst vergooit. Hij kwam hierop toen hij vertelde te zijn gestopt met roken omdat hij niet het risico wil lopen dat zijn kinderen in die positie komen. Mooie verantwoordelijke instelling !

Morgen of overmorgen fiets ik richting de kust. Opvallend nog net. Ik heb e-mail contact gehad met Mike die o.a. mountainbike tours doet vanuit Moshi (waar ik nu ben). Ik zou hem hier opzoeken want hij kon me wel een mooie route richting de kust geven. Fiets ik net Moshi binnen, wat echt een flinke stad is. Komt er een man naar me toe ' ben jij Martin? ' Dat was dus deze Mike ! Wat een toeval.

Nou allemaal wederom de groeten dikke knuffels of wat je maar wil .
Martin.

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

Job

Ad Punt...de mooiste man van Wageningen....dat weten ze in Afrika ook wel....en een meester als het gaat om inburgeren...

Joris

Swingcafé 't Gat zou ook de link kunnen zijn!

Elisa-Ria

Met plezier heb ik je bericht gelezen, wel een beetje late reacties, maar ik was niet zo best deze weken.
Wat gaaf he dat je dan zo die Mike tegen het lijf loopt/fietst. Mooie fietstocht langs de kust, en ik lees het weer. Dikke knuffel terug en hou je haaks. Groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!