Eerste indrukken Uganda.

Afgelopen dinsdag lannde ik in Entebbe, het vliegveld van Kampala. Ik had na Accra geen behoefte aan een grote stad en ben daarom in Entebbe gebleven. Een klein stadje aan het Victoria Lake. Alles zag er daar erg schoon en aangeharkt uit. Snel wegwezen dus. Ik wil naar het westen richting het Bwindi Park en daarna door naar de Ruwenzori mouintains. Na het vlakke west afrika heb ik wel zin in wat bergen. Hilde heeft een erg goede kaart van Uganda meegenomen waardoor ik een mooie off road route kan kiezen.
De weg gaat de hele dag op en neer tussen de 1000 en 1200 meter. Korte klimmetjes over mooie gravel/aarde wegen. Weinig verkeer en overal dorpjes. Wat gelijk opvalt is de vele sombere mensen onderweg. Dat is een verschil met west Afrika. Daar lachte bijna iedereen breeduit als ik langskwam. Ik zie ook veel erg magere mensen en mensen die er ziek uitzien. Gelukkig is er hier en daar ook een enthousiaste reactie ook al is dat dan vaak iemand die dronken is.
Het land ziet er hier ook al is het groen niet vruchtbaar uit. Er staan weinig gewassen tegen de heuvels. De 2e dag zijn er veel meer velden waar iets eetbaars groeit. Gelijk zijn de mensen ook vrolijker al dansen ze nog niet de horlepiep als ik passeer. Even iets over de kleding van deze Ugandees. Hij en zij kleden zich westers. Dus vrouwen een rok en blouse of truitje en mannen een pantalon met blouse of truitje. Dat was in W-Afrika ook anders. Daar zag je de kleurige lokale kledij.
Dan het weer. Het is een stuk koeler hier, tussen de 20 en 28 graden. Het regent elke dag wel even of urenlang. Prima fietsweer maar om te kamperen minder. Gelukkig zijn er onderweg veel guesthouses of iets dergelijks. Ze zien er soms niet uit maar de bedden waren prima. Het bier is hier veel beter. Er is Nile beer. Erg lekker. Zelfs ongekoeld (de elektriciteit valt overdag meestal 'uit', ik denk dat de overheid hem gewoon uitzet) is het lekker.
Ik ben al wel 2x onderuit gegaan. De eerste keer door een gecombineerde actie van zwaaien naar kinderen en sturen om een gat heen. Toen konden ze opeens wel hard lachen, de .... !
Maar ik heb mijn EHBO kit voor de greep dus snel de zaak ontsmet en pleistertjes erop. De 2e keer was op een weg die ' verbeterd' werd (ook hier is het de Chinees die dat coördineert). De regen heeft het zachte bovenlaagje tot ijs omgevormd, als ik van route verander ga ik onderuit. Mijn schaafwond van eergisteren gaat weer open en ik bloed best. Al gauw een clubje mannen om me heen die emotieloos kijken hoe ik mezelf oplap. Eentje blijft met zijn brommer nog zeker 10 minuten achter me rijden. Als ik iets tegen hem zeg blijft hij stil. Geen idee waarom hij achter me blijft fietsen.

Naar Kabale (waar ik nu ben) gaat de weg klimmen van 1500 naar 2000 meter. Tussendoor ook weer daalwerk waardoor het een echte berg etappe wordt. Heerlijk dat klimwerk. Het voordeel van geaccidenteerd terrein is dat je uitzicht steeds anders is. Heb ik wat om naar te kijken nu de mensen hier me tot nu toe nog niet echt laten genieten.

Morgen ga ik op naar Bwindi Park. Ook weer over een off road weggetje. Daar kun je gorilla's gaan bezoeken à $500 (is 1 dag). Maar dat is me te gortig. Bijna pervers om zoveel geld uit te geven al schijnt het voor sommige mensen een life changing experience te zijn. Maar aangezien ik redelijk blij met me leven ben is dat niet iets waar ik op zit te wachten. Maar je kunt daar ook een gewone (niet gorilla zoek) tracking doen waarbij je overigens ook gorilla's kunt tegenkomen. Lijkt me prima.
En daarna ga ik richting die bergen. Ik informeerde hier over de route enzo en had toen een bizar gesprek, Waar ik ga fietsen kan ik leeuwen tegen komen. Wat moet ik dan doen was mijn vraag. Nou in ieder geval 10 meter uit de buurt blijven anders kan hij zich bedreigt voelen en aanvallen. De man adviseerde mij om daar niet te gaan fietsen maar ik ga het toch doen. Beetje avontuur hoort erbij en er zijn daar ook gewoon dorpjes waar mensen wonen. Maar ik ga daar niet wild kamperen.

Uganda is super mooi . Groen groen heuvels velden meren. Mensen ben ik nog niet echt wild van maar misschien moet ik wat aan ze wennen na de uitbundige west Afrikaners. En het is hier een waar fiets paradijs. Overal mooie doorgaande off road routes en het stikt hier van de natuur parken met accommodaties.

Ik heb zin in de komende weken. Oh als ik niks van me laat horen ben ik niet opgegeten maar heeft mijn telefoon provider geen bereik.

De groetjes allemaal.
Oh ik zag de ontknoping van de Engelse competitie . Geweldig. Ze juichten hier hard toen QPR scoorde maar nog harder toen Man City toch won. Wonderlijk, of het zijn gewoon club loze liefhebbers zoals ik.

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

Louise

Indrukwekkend weer allemaal! Top. Groetjes

hilde

wel een prachtig land oeganda lekker al die heuvels ook , jammer dat de bevolking een beetje stug is mooie foto,s heel anders dan ghana liefs HH

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!