Doorzakken en dan de grens over.

Een tiental kilometer voor de grens met Ghana zag ik een mooi terras achter een barretje.
Ik had er al weer een 80 km opzitten, het was een uur of 2 dus tijd voor een koud biertje.
Ik raak aan de praat met 3 mannen. Twee politiemannen en een dierenarts. Ze regelen wat te eten voor me, rijst met saus en witte kool bladeren. Goed spul samen met een ijskoude fles Brakina van 640 cc. We zijn alle 4 zo'n beetje even oud. Kletsen wat over Europa en de problemen. Afrika en zijn problemen etc. Wat opvallend is, is dat deze mannen maar ik heb het meer gehoord zeggen ' ja in Europa hebben jullie altijd haast en stress, maar wij wij nemen de tijd voor elkaar en dingen'. Dat had ik niet zo verwacht voor ik naar Afrika ging dat sommige mensen hier dat besef hebben.

Enfin we zijn ondertussen serieus aan het drinken. Het zijn beste flessen maar het is heet dus het bier vloeit makkelijk het lichaam in. Ze bestellen nog wat varkensvlees, daar zijn ze hier gek op. Dat is echt een delicatesse. Ze zijn dan wel moslim deze mannen maar zoals ze dat hier noemen, Moslim à Gauche. Dat vind ik een mooie uitdrukking.

De dierenarts (naast mij gezeten) haalt een blaadje met wat wiskundesommen uit zijn borstzak. Ik vraag waar dat voor is. Dat is om mijn geest te plezieren, Pour amuse l'esprit. Dat vind ik ook een heel mooie uitdrukking. Pour l' amuse l'esprit !

We verkassen nog naar een andere bar. Ook weer bier. Daar wat dames van de lichte zeden.
Gezellige tent ook maar ik wil nog de grens over dus spreek mezelf eens serieus toe, neem afscheid en fiets vederlicht naar de grens. Bij de Ghanese grens politie is het een gezellige boel. Als ik verklaar dat ik wat dronken ben van het bierdrinken met hun Burkinese collega's wil ook de Ghanees met me bier drinken. Prima prima, als jij je stempeltje in mijn paspoort zet gaan wij gezellig bier drinken. En ik dan ! zegt zijn vrouwelijke collega. 'Ik heb jou niet uitgesloten kaats ik terug. Jij mag ook mee.
Uiteindelijk gaan ze beide niet mee. Neen we moeten nog werken. Ja ja , grote broek, dat ken ik.
Nog immer vederlicht fiets ik Ghana binnen. Tegen de avond kom ik bij een plaatsje met een hotel. Prettig wel, heb ik ook geen last van vliegen en kan ik mijn roes in de bar nog even voortzetten.
Afrika is goed te doen, goed te doen.

Groetjes Mart

Voor vragen en reacties,

deantenne@gmail.com

Reacties

Reacties

Leo

Relaxtere mensen als in de regio waar je nu komt ben ik nergens anders tegen gekomen. Bijna alles gaat met een lach en als er al eens enige (gespeelde) boosheid is, duurt dat meestal niet lang. Je laatste zin roept weer veel herinneringen op. Niet te snel fietsen, dan kun je er langer van genieten!

harrie

ha die Martin; wat een mooie story, je lijkt opweg te zijn, een echte Afrikaanse verteller te worden, met de nodige levenswijsheden,verpakt in een gezellige plas bier. .vandaag vertelde een collega van mij enthousiast over een muziekfestival in Afrika. Ik haak erop in, dat zij jou daar vast gezien moest hebben. Blijkt het toch in een ander land (zij was in Mali, en een van de weinige buitenlanders -ze mocht daarom ook nog eens op het podium.) Nou ja, zo zie je... denk ik dat al die buitenlanders elkaar wel tegenkomen en dat er maar een enkel festival is... Blijkt Afrika toch nog wat groter te zijn en wat meer in petto te hebben ... Maar zo groot zal het toch ook weer niet te zijn, als je daar met de gemakkelijk met de fiets van boven naar onderen kunt fietsen, toch??? Martin, het ga je heel, heel goed en ik wens je nog heel veel leuke ontmoetingen toe.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!